مطالب روانشناسی

مطالب روانشناسی

مطالب روانشناسی

مطالب روانشناسی

مهارت های لازم برای ازدواج

یادگیری مهارت های لازم برای ازدواج، پیش زمینه آغاز یک زندگی مشترک است؛ چرا که در این مسیر پر پیچ و خم زوجین ممکن است با مشکلات زیادی مواجه شوند. یادگیری این مهارت‌ها کمک میکند تا به یک شناخت صحیح از همسرتان دست یابید؛ پس نسبت به نیاز های همسر خود آگاه تر میشوید. در نتیجه تعاملات بهتری با یکدیگر برقرار میکنید که تاثیر آن در افزایش همدلی، توجه به احساسات یکدیگر، توانایی حل مسئله و تصمیم گیری به منظور مدیریت بحران‌ها نمایان میشود. البته یادگیری مهارت‌ های لازم برای ازدواج حتی برای زوج هایی که سال هاست در کنار یکدیگر زندگی می‌کنند نیز مفید است. در این مقاله قصد داریم تا در مورد مهارت‌هایی که بازم است زوجین برای دست یافتن به یک ازدواج موفق بیاموزند، توضیح دهیم.

  

یادگیری مهارت های لازم برای ازدواج، فرصتی مناسب است که از بایدها و نبایدهای رابطه زناشویی آگاه شوید. به عنوان مثال در مورد اینکه چه حرف هایی را نباید به همسر زد یا اینکه کنترل شوهر و عدم توجه به زن چه پیامدهای منفی در رابطه زناشویی برجای خواهد گذاشت. در ادامه به برخی از مهم ترین مهارت های لازم برای ازدواج موفق اشاره میکنیم:




1- مهارت همدلی


مهارت همدلی کردن بدین معناست که قادر باشید پاسخ عاطفی مناسب موقعیت به طرف مقابل بدهید. یعنی بتوانید از زاویه دید همسرتان به مسائل نگاه کنید و احساسات او را درک کنید. برای کسب مهارت همدلی باید سعی کنید خوب به یکدیگر گوش دهید تا از نگرانی ها و دغدغه های یکدیگر با خبر شوید.




2- گوش دادن فعالانه به حرف های طرف مقابل


مهارت گوش دادن را در خود تقویت کنید. برای گوش دادن فعال باید با تمام وجود به صحبت های طرف مقابلتان توجه داشته باشید؛ تا او یقین داشته باشد که به او گوش می دهید و برایش ارزش قائل هستید. همچنین سعی کنید به همسرتان بازخورد دهید و نشان دهید که مطلبی که درباره اش صحبت می کند برایتان مهم است.




3- توجه به احساسات و هیجانات طرف مقابل


ابراز احساسات و نشان دادن محبت به همسر، به منظور تجربه رابطه ای سرشار از شادی و نشاط توصیه میشود. این مسئله به خصوص زمانی که چند سال از زندگی مشترک گذشته است و به منظور برگرداندن عشق به رابطه عاطفی لازم است. توجه به این مسئله به خصوص در مردان بسیار اهمیت دارد؛ چرا که برخی از مردان گمان میکنند لازم نیست هیجانات یا عشق خود را ابراز کنند و همین که برای زندگی مشترک تلاش زیادی میکنند یا در عمل نشان میدهند کافی است. 


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.