مطالب روانشناسی

مطالب روانشناسی

مطالب روانشناسی

مطالب روانشناسی

olanzapine

الانزاپین olanzapine چیست ؟

الانزاپین olanzapine نوعی داروی ضد روان پریشی (Antipsychotic) است که اکثرا برای درمان اسکیزوفرنی و اختلال دوقطبی ( افسردگی مانیک) در بزرگسالان و کودکان بالای 13 سال مورد استفاده قرار می گیرد. الانزاپین در برخی از موارد همراه با داروهای ضد افسردگی مورد استفاده قرار می گیرد.


توجه : الانزاپین برای درمان زوال عقلی و یا روانپریشی در افراد مسن توصیه نمی شود و احتمال مرگ ناگهانی را دراین افراد افزایش می دهد.


الانزاپین olanzapine چیست ؟

 


در زمان تجویز الانزاپین برای اطمینان از این که مصرف این دارو برای شما مضر نیست ، در صورتی که هر کدام از شرایط زیر را دارید به پزشک خود اطلاع دهید.


در صورتی که بیماری کبدی دارید

اگر بیمار قلبی عروقی و یا سابقه حمله قلبی دارید

در صورتی که تعداد گلبول های سفید خون شما پایین است

اگر فشار خون بالا دارید

 در صورتی که کلسترول بد خون و تری گلیسیرید خون شما بالاست

اگر سابقه سکته مغزی دارید

اگر سرطان پستان دارید

در صورت ابتلا به تشنج و صرع

اگر دیابت دارید و قند خون شما بالاست

در صورتی که مشکل بزرگ شدن پروستات و یا هر مشکلی مربوط به پروستات دارید

اگر مشکل دستگاه اداری دارید

در صورتی که مشکل روده دارید

اگر دچار گلوکوم هستید

در صورتی که باردار هستید و یا تصمیم به حاملگی دارید

در صورتی که در دوران شیردهی هستید و به نوزاد شیر می دهید

در صورتی که تحت درمان با سایر داروهای شیمیایی هستید .

توجه : مصرف طولانی مدت الانزاپین می تواند اختلالات حرکتی مانند تیک عصبی ایجاد کند که معمول برگشت پذیر و قابل درمان نیست.حرکات غیر ارادی مانند : حرکات لب ، چشم ها ، صورت ، بازوها ، دست ها ، پاها و …هر چقدر دوره مصرف الانزاپین بیشتر باشد ، احتمال ابتلا به این مشکل بیشتر است . همچنین این مشکل در زنان و افراد مسن بیشتر دیده می شود.

مصرف الانزاپین در بارداری

این دارو در رده C بارداری قرار دارد و مصرف آن در بارداری بدون تجویز پزشک ممنوع است .مصرف اکثر داروهای ضد روانپریشی مانند الانزاپین در سه ماهه اول بارداری می تواند برای جنین مضر بوده و عوارضی مانند مشکلات تنفسی ، مشکلات تغذیه ای ، اضطراب ، تیک های عصبی و سایر مشکلات روانی ایجاد کند. در صورتی که در دوره درمان با الانزاپین هستید ، توصیه می شود از روش های پیشگیری از بارداری مطمئن مانند کاندوم استفاده کنید و اگر در دوره درمان با این دارو به صورت ناخواسته باردار شدید ، سریعا با پزشک مشورت کنید و از قطع ناگهانی و خودسرانه الانزاپین خودداری کنید.


مصرف الانزاپین در دوران شیردهی

الانزاپین از طریق شیر مادر به بدن نوزاد منتقل شده و می تواند برای سلامت نوزاد مضر باشد.در دوران شیردهی نباید الانزاپین مصرف کنید و اگر مجبور به مصرف این دارو هستید ، نباید به نوزاد شیر بدهید.





نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.